Magyarországi Kis- és Középvállalkozások Egyesülete

Nagyvállalati megoldások kis- és középvállalkozások számára!

Olaszországban már elkezdtek bezárni a benzinkutak

Olaszországban már elkezdtek bezárni a benzinkutak
Az olaszországi benzinkutak bezárása mögött húzódó indokok, valamint annak a kérdésnek a megválaszolása, hogy velünk is történhet-e hasonló.

Mennyiben érintheti a hazai gazdaságot, valamint közvetetten a vállalkozásunk működését az olaszországi benzinkutak napokban végbemenő bezárása? Kell-e tartani itthon is hasonlótól, nálunk is elfajulhat-e idáig a koronavírus járvány következtében kialakult helyzet?

Ezeknek a kérdéseknek igyekeztünk utána járni a cikkben.

Olaszország autópályái mellett lassan bezárnak a benzinkutak

  1. március 25-én, szerdán az esti órákban az olaszországi üzemanyag szolgáltatók egy időre be fogják zárni a benzinkutakat. A nem mindennap tapasztalható intézkedés hátterében nem meglepő módon a koronavírus járvány áll.

Első körben az autópályák szomszédságában elhelyezkedő kutakat érinti a bezárás. Aztán sorban következnek majd a körgyűrűk mellett található üzemanyag töltő állomások. A hírek szerint a harmadik körben az egyéb utak mentén lévő kutak sem maradnak ki a sorból.

Mivel indokolják az érintettek a bezárásokat?

Fontos tudni az intézkedésekkel kapcsolatban, hogy a határozat nem a kormányzat nevéhez köthető. Az üzemanyag szolgálató cégek döntöttek így saját hatáskörben, az indoklás kapcsán pedig kétféle álláspont is olvasható.

A Reuters hírügynökség információi szerint a benzinkutak bezárása ahhoz köthető, hogy az ott dolgozók biztonságát és egészségét nem tudják tovább biztosítani a munkáltatók. Ettől valamelyest eltérő tartalommal bíró közleményt adott ki az olasz szakmai szövetség.

Ők ugyanis azt fogalmazták meg, hogy az olaszországi üzemanyag töltőállomásokon a forgalom a korábban átlagosnak vehető értékek töredékére zuhant vissza. Hiába csökkent tehát látványosan a benzin és gázolaj literenkénti ára, ha nincs forgalom az utakon.

Mostantól hol lehet majd tankolni ezek után Olaszország területén?

Olaszországban mintegy százezer munkavállaló dolgozik az ágazatban, szóval az ő megélhetésüket ezek az intézkedések minden bizonnyal érzékenyen érintik majd. Merthogy a továbbiakban kizárólag az önkiszolgáló kútoszlopokra korlátozódik majd a tankolás lehetősége.

Ott ugyanis nincs szükség alkalmazottakra és kiszolgáló személyzetre. A kúthoz érkező autós önállóan is meg tudja oldani a tankolást, valamint a fizetést is. Üzemanyag nélkül tehát nem marad az ország, mindössze a lehetőségek minimalizálódnak.

Történhet-e nálunk is hasonlóan drasztikus esemény?

Természetesen az Olaszországból érkező híreket olvasva és hallva az emberben automatikusan is felmerül a kérdés, vajon nálunk is eljöhetnek-e hasonlóan szélsőséges állapotok. Habár a jövőbe látás képességével nem vagyunk ellátva, ugyanakkor az itthon tapasztaltak bizakodásra adnak okot.

A jelenlegi állapotok alapján, ha csökkentett módban is, de működik a gazdaságunk, miközben a magyar lakosság döntő többsége fegyelmezetten betartja az irányadó utasításokat.

Jó eséllyel várható majd visszaesés a gazdaság működésében, ugyanakkor a teljes összeomlást remélhetőleg elkerülhetjük majd. Habár szemmel láthatóan az utcákon és az autópályákon is kevesebb autó közlekedik most, ugyanakkor a kereslet látványos visszaeséséről még nincs szó.

Ami pedig a benzinkutakon uralkodó körülményeket illeti, mi magunk is írtunk róla, hogy a szolgáltatók megteszik a szükséges óvintézkedéseket.

Miként alakulhatnak itthon az üzemanyag árak a napokban?

Szintén a szerdai naphoz köthető a hír, hogy a benzin átlagos literenkénti ára újabb tíz forinttal csökken, miközben a gázolajé változatlan marad. Közeledünk tehát a háromszáz forintos benzin árhoz, és senki nem tudja, hol lesz a folyamat vége.

Cégvezetőként most minden erővel a hatékony működtetésen, valamint a változó körülményekre történő gyors reagáláson kell dolgozni. Ha az ilyen irányba tett törekvésekben a szokottnál alacsonyabb üzemanyag költségek a kezünkre játszanak, az extra segítséget jelenthet.