A tudakozók, az internetes keresők és a közösségi média szinte teljesen megszüntette a nyomtatott telefonkönyvek iránti érdeklődést, így idén már nem kötelező a távközlési szolgáltatóknak papíralapú kiadványokat megjelentetniük.
A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság az MTI-hez eljuttatott közleményében azt írja, hogy a szolgáltatókat 2022-től nem kötelezik könyv vagy adathordozó formájában telefonkönyvek kiadására. 2017-ben még hatvanezerhez közelített a nyomtatott telefonkönyvek száma, 2020-ra ez azonban tizenhétezernél is kevesebbre csökkent, a fogyasztók által átvett névjegyzékek száma pedig a felére esett vissza. A CD-n terjesztett telefonkönyvek számai 31 ezer darabról 2500-ra zuhantak.
Az érdeklődés hiányának oka az internet, valamint az okostelefonok megjelenésére és elterjedésére vezethető vissza, hisz ma már minden olyan információ elérhető a mobilunkról pár mozdulattal, amihez korábban vastag telefonkönyvek kellettek. Ezenfelül a három nagy szolgáltató is üzemeltet saját tudakozót, ahol név vagy cím alapján is könnyen meg tudjuk találni a keresett személy elérhetőségét. Telefonáljon korlátlanul kedvezményes csomagunkkal!
Az NMHH kutatása szerint a 14 évesnél idősebb magyar lakosság csupán 8 százaléka használt a kutatást megelőző fél évben bármilyen formában telefonkönyvet. Ez nagyjából hétszázezer embert jelent, ők vélhetően az internet-hozzáférés hiányában használtak papíralapú nyomtatványt. Nekik segítséget jelenthet a telefonos tudakozó, ami a hatóság vizsgálata szerint teljeskörűen helyettesítheti a telefonkönyveket.
A nyomtatott telefonkönyv előállítása ellen környezetvédelmi érvek is szólnak. A kiadványok előállításához nem kevés papír kell, a papírgyártás pedig víz- és energiaigényes folyamat. Egy vaskosabb telefonkönyv akár egy kilogrammot is nyomhat, amihez két-három kilogramm fa, 45-55 liter víz, 10-12 kWh energia és rengeteg vegyi anyag szükséges. A telefonkönyvek kivezetése tehát környezeti és gazdasági szempontból is pozitív.
forrás: index.hu