Az Otto-motoroknál fontos, hogy az elegy a nyomás hatására ne kezdjen égni. A dízelmotor viszont pont fordítva működik, ott a magas hőmérséklet és a nyomás kompressziós hatására gyullad be a robbanóképes keverék, magyarázta Dr. Holló András vegyészmérnök.
Milyen üzemanyagot érdemes tankolni?
A válasz egyszerű: azt az oktánszámú üzemanyagot érdemes használni, amit az adott gépjármű kézikönyve javasol. Ha annál minőségibb üzemanyagot tankolunk, az csak jót tehet az autónak a hozzájuk adott adalékanyagoknak köszönhetően.
Aki fél attól, hogy az E10 kárt okozhat az autójának, mindenképp nézzen rá az interneten található hasznos adatbázisok valamelyikére. Akinek az autójáról kiderül, hogy veszélyeztett, annak érdemes átváltani olyan prémium üzemanyagra, amely az E5 előírásnak felel meg, esetleg ETBE komponenssel váltották ki a bioetanolt gyártása során. Az E10 maximum 10 százalék etanolt és 3,7 százalék oxigént tartalmazhat. A magyar jogszabály miatt itthon közel 10 százalék etanolt kell beletenni az olcsóbb benzinbe.
A motorkopogás problémája
Amikor a benzinmotorban rendellenesek az égési folyamatok, például nem a szikra, hanem öngyulladás hatására kezd el égni a benzin-levegő keverék, akkor a motor kopogni, csörögni fog. Ha ilyesmit tapasztalunk, mielőbb keressünk fel egy szervizt. Ez a jelenség alapvetően az üzemanyagra vezethető vissza, ilyenkor is tanácsos prémium terméket tankolni, mert azzal részben tisztítjuk a motort, középtávon eltűnhetnek a rendellenességet okozó lerakódások, szerencsés esetben ilyenkor a zaj is megszűnik, nyilatkozta Dr. Holló András.
Hány tankolás után várható javulás a prémium üzemanyagtól?
Azt leszögezhetjük, hogy várható javulás, amennyiben hajlandóak vagyunk szélesebbre nyitni a pénztárcánkat a töltőállomáson. Viszont túl sok a paraméter ahhoz, hogy az általánosításra lehetőség legyen, nem lehet pontosan megmondani, hány tankolás után állhat be olyan javulás, amely már az átlagfelhasználó számára is érzékelhető. Tankolókártyával szerencsére emiatt nem kell fájjon a feje. Kedvezményes prémium üzemanyag vásárláshoz kérje egyedi ajánlatukat!
A lerakódások ellensége: az adalékanyag
A benzinekbe kevert adalékok fontos szerepet játszanak, feltisztítják és tisztán tartják a motort, emellett csökkentik a belső súrlódást.
Dr. Holló András így nyilatkozott ezzel kapcsolatban:
„A benzinhez adott adalékok valóban jó hatást gyakorolnak a motorra, ezt több teszt is bizonyítja. Szélsőséges esetben a lerakódások a fogyasztás növekedéséhez, nagyobb károsanyag-kibocsátáshoz, az autó menetviselkedésének romlásához vezethetnek. Ilyen esetben nem elég hatékony az égés, elégetlen anyagok képződnek, ami nem jó, ezeket a katalizátor nem biztos, hogy át tudja alakítani”
A magyar forgalmazók által használt adalékanyagok világszínvonalúak, a világ vezető adalékgyártóitól származnak. Az üzemanyaggyártók pedig minden olyan komponenst felhasználnak, ami az autó hosszú távú, stabil működéséhez kell.
Az alapvető kérdés: szabad mixelni a 95-ös és 100-as oktánszámú benzint?
Műszakilag, technikailag nincs akadálya a keverésnek, problémát sem okozhat a motornak, de a vegyészmérnökök egyáltalán nem látják értelmét a keverésnek, azt mondják, hogy inkább tankoljunk egyszer 95-öst, utána meg 100-as üzemanyagot.
Mennyi ideig tartják meg „szavatosságukat” az üzemanyagok?
A prémium üzemanyagok eltarthatósága jobb, etanolos- tartalmú benzint nem érdemes hosszabb időre benne hagyni a kis gépekben. A sima benzin és gázolaj eltarthatósági ideje kb. 6 hónap. A prémiumok két évig eltarthatók, ez markáns különbség. Ezt biztosítja a tartállyal történő nagykereskedelmi üzemanyagvásárlás, mely a hosszútávú tervezés mellett megtakarítást is biztosít.
forrás: alapjarat.hu