Miért számít az Ionity meghatározó tényezőnek az elektromos autók piacán?
Az Ionity egész pontosan a BMW, a Ford, a Daimler, a Hyundai és a Volkswagen csoport által működtetett vegyesvállalatnak számít. Az autópályák mentén megtalálható elektromos töltőik miatt számítanak jelentős tényezőnek a területen.
A nevükkel fémjelzett állomásokon ugyanis biztosított a 350 kW-os töltési teljesítmény, ami kifejezetten meggyőző érték. Az autósok számára leginkább elérhető, általános töltőkhöz képest ugyanis háromszor gyorsabban mehet végbe a feltöltés, így egy új generációs jármű szűk negyedóra alatt el is érheti a maximális töltöttséget.
Újfajta elszámolási modell Magyarországon is
Az elektromos autók használata mellett a környezetet kárósító kipufogógázok mérséklése, valamint az üzemanyag költségek relatív alacsony mivolta szokott leginkább érvként felmerülni.
Nincs ebben semmi meglepő, elvégre magánszemélyként gépjárművet birtokolva, valamint vállalkozóként céges flottát üzemeltetve is odafigyel az ember a gazdaságos és fenntartható működtetésre.
Ezidáig az Ionity árazási modellje is tökéletesen rímelt ezekre a törekvésekre. 8 eurót, vagyis 2670 forintot kellett náluk fizetni egy-egy töltésért, teljesen függetlenül az időtartamtól és a felvett mennyiségtől.
Január 31-én mindez gyökeresen megváltozik, és nem éppen pénztárcakímélő irányban. Ettől a naptól kezdve ugyanis valamennyi felvett 1 kWh áramért cserébe 280 forintot lesz szükséges fizetnünk itthon is.
Persze könnyen lehet, hogy ezeket a számokat olvasva nem húzzuk fel egyből a szemöldökünket. Mindjárt beszédesebbek lesznek az adatok, ha egy konkrét gépjármű típuson keresztül szemléltetjük őket.
Nézzük meg a drágulás mértékét egy hétköznapi példán keresztül
A Nissan Leaf nagyjából a középső árkategóriába tartozik az elektromos autók mezőnyében. A jármű 40-60 kWh-s akkumulátorral van felszerelve. 100 kilométeres távolságon a Leaf-nek 16,4 kWh áramra van szüksége, vagyis a töltése 4.592 forintba kerül a szóban forgó távolságra.
Ez sok, vagy kevés? Helyezzük kontextusba, vagyis vessük össze egy átlagban 7 literes fogyasztással rendelkező járművel. Jelenleg 393 forintért tankolhatunk egy liter benzint, vagyis a 7 liter üzemanyag 2.751 forintunkba kerül.
Egyszerű kiszámolni, hogy a Leaf feltöltése 1.841 forinttal többe kerül száz kilométerenként. Nagyobb méretekkel rendelkező, több elektromos áramot fogyasztó autók esetében pedig még inkább szétnyílhat a képzeletbeli olló.
Jelen esetben nyilván egyetlen szolgáltató árazási modelljének a változásáról beszélünk. Ugyanakkor nem árt megvizsgálni, milyen módon érintheti mindez a céges autóink fenntartási költségeit.
Milyen módon érintheti a változás a céges flottánk fenntartási költségeit?
Az Ionity persze egyetlen szolgáltató, amely az autópályák mellett kínálja a lényegesen gyorsabb töltés lehetőségét. Közvetlenül akkor érintheti a céges költségvetésünket a változtatás, ha a járműparkunkba tartozó gépkocsik elektromosan működnek, és rendszeresen közlekednek autópályán.
Ugyanakkor a gazdaságos üzemeltetés mellett a tankolással vagy a töltéssel kapcsolatos időveszteség minimalizálása ugyanolyan fontos. Egy-egy tárgyalásra, konferenciára vagy ügyfél találkozóra sietve nem várhatunk a töltőállomásra sokáig, mert a késéssel a megítélésünk romlana.
Sok tekintetben tehát még mindig a benzines autó éri meg inkább vállalati célokra, a tankolással kapcsolatos költségek leszorítására pedig könnyen megvalósítható megoldások állnak a rendelkezésünkre.