A hazai és nemzetközi autógyárak felől pozitív hírek kerültek ki a sajtóba az elmúlt napokban, méghozzá a gyártás újbóli megkezdése kapcsán. Szép lassan ismét munkában állhatnak tehát a gyártósoron dolgozók, természetesen szigorú egészségügyi intézkedések mellett.
A Hyundai csehországi üzemében ismét kezdetét vette az autók gyártása
2020. április 14-én kedden ismét termelni kezdtek a gyártósorok a Hyundai Motors csehországi üzemében, egész pontosan a nosovicei létesítményben. Ezen a telephelyen készül a kompakt i30-as, a Tucson sportterepjáró, továbbá a tisztán elektromos meghajtású Kona.
A Hyundai egyébként még március 24-én döntött a csehországi gyártás leállítása mellett, érthető módon az egészségügyi indokokat szem előtt tartva. A három hetes kényszerszünetet követően viszont még nem indulhatott meg teljes intenzitással a munka.
Három műszak helyett ugyanis mindössze kettőben dolgoznak a munkavállalók, mert a fertőtlenítésre is elegendő időt kell hagyni. Arról egyelőre nem érkeztek hírek, hogy a legyártott autók számát a csökkentett üzemmód milyen mértékben befolyásolja.
Milyen hírek érkeztek a hazai autógyárak háza tájáról?
Az elmúlt napokban egyre másra kerültek nyilvánosságra bejelentések a Magyarországon működő autógyárak újrakezdéséről is. Az Audi Hungaria győri telephelyén a hírek szerint már ismét kezdetét vette a munka, de az Opel Szentgotthárdnál is startra készek.
A Suzuki esztergomi gyárában április 27-re ígérik az indulást, egy nappal később pedig a Mercedes kecskeméti gyártó sora is megkezdi a termelést. Egyébként hasonló hírek érkeznek Európa több országából is.
A jelek szerint az üzemanyag árakra nem fog hatást gyakorolni. Szóval, ha most tervezzük a céges gépjármű flottánk korszerűsítését, akkor a költséghatékony tankolást nem lesz nehéz megoldani. Péntektől ugyanis a benzin és a gázolaj literenkénti átlagára is csökken a hazai töltőállomásokon, 95-ös benzin esetében 5 forintos, a gázolajnál pedig 6 forintos lesz a csökkenés.
Milyen feltételei vannak a termelés újbóli megkezdésének?
Természetesen az autógyárak újbóli munkakezdése komoly előkészületeket, illetve egészségügyi teendőket igényel. A gyártósorok mellé visszatérő dolgozóknak összetett egészségügyi biztonsági intézkedéseket kell betartaniuk.
Mindenhol meg kell oldani a dolgozók közötti megfelelő távolságot, a munkába szállítás menetét is újra kell gondolni, miközben indokolt esetben a szükséges egészségvédelmi és higiéniai eszközöket is biztosítani kell a munkavállalók részére.
Emellett pedig, ahogyan már a Hyundai esetében is említettük, a gyakori fertőtlenítés is elengedhetetlen feltétele az újbóli munkakezdésnek. Természetesen mindez a termelési volumen korlátozott mennyiségét jelenti, ugyanakkor a dolgozók egészségének megóvása mindennél fontosabb.
Cégvezetőként érdemes-e messzemenő következtetéseket levonni az autógyárak újbóli kezdéséből?
Jó eséllyel az autógyárak ismételt termelése még nem jelenti azt, hogy túl vagyunk a járványon. Sokkal inkább az sejthető, hogy a gyártóknak mostanra sikerült kidolgozni azokat az egészségügyi óvintézkedéseket, amelyek biztosítani tudják a dolgozók szükséges védelmét.
Termelésre ugyanis szükség van, a gazdaság nem állhat meg teljesen. A kisebb és nagyobb autógyáraknak minden bizonnyal komoly megrendeléseket kell teljesíteniük, amire csakis a gyártás újbóli megkezdésével lehet esély.
Mindenképpen pozitív hírként értelmezhető az autógyárak elindulása. Az általuk alkalmazott biztonsági intézkedéseket akár mi magunk is modellezhetjük, és megvalósíthatjuk a termelés hatékonyságának érdekében.
Ennek köszönhetően egyre több munkavállaló számára lehet biztosított a foglalkoztatás, egyúttal a céges gépjárművek is elkezdhetnek hasznot termelni. Remélhetőleg nem csak időlegesen, hanem hosszabb távon is.